17 Ekim 2012 Çarşamba

IFW'E KATILAN TEK HAUTE COUTURE TAKI DEFİLESİNİN TASARIMCISI DENİZ KAPROL'LE SAMİMİ BİR RÖPORTAJ

 
"MÜCEVHERİN EN BÜYÜK ÖZELLİĞİ, DÜNYADA EŞSİZ OLABİLMESİDİR"


  IFW defileleri süresince sizlerle podyumda koleksiyonlarıyla yer alan tasarımcıları an be an paylaştım. Modaseverler ve tasarımcılar için çok keyifli bir o kadar da yorucu olan haftayı geride bıraktığımızda koleksiyonları daha dikkatli ve detaylı inceleme fırsatı buluyoruz.

 Detaylarıyla hem koleksiyonunu hem de kendisini daha yakından tanımak için Türkiye'nin ilk haute couture takı tasarımcısı ve aynı zamanda da markası olmayı başaran Deniz Kaprol'un kapısını çaldım! =)  Deniz Kaprol'le yaptığım röportajda "YAŞAMIN ŞİFRESİ" koleksiyonundan, IFW gözlemlerinden, kendi markasının geleceğinden, hayallerinden ve bundan sonraki hedeflerinden bahsettiğimiz bu keyifli sohbeti sizlerle paylaşmaktan büyük bir keyif duyuyorum...




İ.B. : Öncelike çok yoğun bir koşuşturmacanın hemen ardından röportaj isteğimi çok sıcak karşıladığınız ve beni ağırladığınız için çok teşekkür ederim.  İsterseniz kısaca Deniz Kaprol kaç senedir bizlerle, markanın oluşum süreci ve kat ettiği yollardan kısaca bahsedelim?  

D.K. : Eğitimimi, New York’ta Fashion Institute of Technology de Kadın Giyim üzerine tamamladım. Aynı zamanda Jewellery Design üzerine derslerde aldım, Amerika Birleşik Devletleri’nde önde gelen firmalarda tasarımcı olarak çalıştım. Türkiye’ye döndükten sonra yine ülkenin en büyük firmalarında (Boyner, Goldaş gibi) tasarımcı-marka yöneticisi olarak görev aldım. Yurt içi ve yurt dışında pek çok moda seminerine, eğitim programlarına eğitmen olarak katıldım. Deniz Kaprol adıyla uzun yıllardır trend analizleri yaparak, yerli-yabancı şirketlere danışmanlık hizmeti verdim. Pek çok dergi ve internet sitelerine takı ve aksesuar trendleri üzerine uzun yıllar yazılar yazdım ve birçok dergiye de moda editörlüğü yaptım. Moda Tasarımcıları Derneği’nin kurulduğu yıldan itibaren bugüne kadar Yönetim Kurulu Üyeliği görevini yürüttüm ve İstanbul Teknik Üniversitesi / Fashion Institute of Technology Moda Tasarım Fakültesi’nde Öğretim Görevlisi olarak görev yapıyorum ve Türkiye Hazır Giyim ve Moda Federasyonunda YK Başkan yardımcısı olarak görev yaptım. 16 yıldır bu sektörde çalışıyorum, markamın kuruluşu da 7 yıl öncesine dayanıyor. Sanırım sürekli çalışmak, kendinizi iyi tanımak, aynı çizgide eskimeden devam etmek en önemli sebeplerden bir tanesi.  Yaratıcılığımı da sürekli olarak beslemeye çalışıyorum, kendimi yenilemek için oldukça çaba sarf ediyorum.
Dkaprol firmasını ise 2004 yılında kurdum. 2010 yılında ise merkezi Teşvikiye’ye taşıdık. Kurulduğumuz  ilk günden beri de takı ve aksesuar tasarımı konusunda öncü olmayı hedefledik. Dünyada ilk defa hazır giyim fuarında, çok büyük markalarla aynı podyuma çıkarak 2 tane takı defilesi gerçekleştirdik. Bu benim için çok önemliydi. Defileler Fashion tv, Fransız ve İtalyan basınında geniş yankı buldu. Türkiyede de çok olumlu geri dönüşler aldık. Bunlar benim için çok önemli. En keyiflisi ise belki de 2011 yılında “En İyi Aksesuar Tasarımcısı” ödülünü Işık Üniversitesinden, tamamen oylamayla almış olmamdı. Ne kadar mutlu olduğumu anlatamam.

İ.B. : Ne kadar mutluluk verici ve etkileyici bir süreç! Geçirmiş olduğunuz 16 yıllık sürece bakıldığında, "gerçekten" istediğiniz şeyin peşinden büyük bir istikrarla gitmenin verdiği haklı başarı görülmekte. Peki bu kadar önemli firmalarla çalışmanın ardından kendi markanızı yaratmaya nasıl karar verdiniz?

D.K. : Ben aslında 50-60 yıllık kökeni olan tekstilci bir aileden geliyorum. Ailem her zaman bu yaratıcı sürecin içindeydi. Üniversiteyi de Amerika'da okudum, tasarım üzerine. Mücevher ile ilgim daha o yıllarda başladı denilebilir. Malzeme olarak kumaş ya da iplik yerine, objeleri çok sevdim ben her zaman. Taşlara olan ilgim ile bu merak birleşince, mücevher tasarımı yapmaya başladım. Taşlar ve maden ile oynamayı çok seviyorum. Mücevherin en büyük özelliği, dünyada eşsiz olabilmesidir. Aynı zamanda da kalıcı bir objedir, nesilden nesile aktarabilirsiniz. Zaman ilerledikçe de değeri artar. Öyle bir tasarım yaparsınız ki, bu dünyada eşsiz bir hale gelebilir. Mücevher tasarımcılığının en çok ilgimi çeken yönü bu oldu. Bunu diğer sektörlerde yakalamak pek mümkün değil açıkçası. 7 yıl önce kuruldu bu marka. Ama küçüklüğümden beri böyle bir hayalim vardı. Kendi tarzımı ortaya koymak, kendime özgü algıladıklarımı ve gördüklerimi diğer insanlara gerek görsel, gerekse yazılı olarak anlatmak istiyordum hep. Bunu gerçekleştirmek için, bir çok öğenin aynı anda olması gerekiyordu. Bunların bir araya gelmesi için biraz beklemek gerekti, bu kesin. Zaten planlanmamış ve uzun süre kurgulanmamış hiçbirşey sağlam temellere oturamaz ve uzun soluklu olamaz. Bende markanın içeriğini, logosunu, duruşunu uzun yıllar tasarlayarak ve karar vererek ilerledim. Bir anda olmuş bir şey değil bu. En önemlisi, ilk başta kurgulamış olduğunuz tarzınızın aynı kalmasına dikkat etmek. Güncelleyerek elbette. Yoksa eski olan bir şeyi kimse istemez ve takip etmez.

İ.B. : Bu anlattıklarınızdan yola çıkarak markalaşmayı başarmış ilk Türk takı tasarımcısı olmanın geçirdiğiniz süreçteki avantajları, sorumlulukları ve ya zorlukları neler?

D.K. : Dezavantajı bir çok şeyi ilk siz yaptığınızda anlaşılmanız biraz zaman alıyor. Avantajı ise, sektörde ve tasarım  dünyasında çok özel bir konuma sahip olmanız. Sizi uzman olarak kabul etmeye başlıyorlar bir süre sonra.

İ.B. : Takı tasarımcısı olmak isteyen, bu konuda eğitimini almış ve nereden başlayacağını bilemeyen yeni tasarımcılara ilk ne önerirsiniz? İlk adım nasıl olmalı sizce?
D.K. : Ne yapmak istediğini bilmek ve bunun eğitimini almak en önemli unsur. Özgün ve yaratıcı olmak ilk hedefleri olmalı. Kendinizi tasarımcı olarak, yaratıcılık anlamında ortaya koymalısınız bence. Daha sonra ürüne, fiyat aralığına, tarzına ve müşteri kitlesine karar vermeleri gerekiyor. Bir tasarımcının sektörde ki duruşu çok önemli. O duruştan asla taviz vermemek gerekir. Tüm bu kriterleri doğru kurguladıktan sonra da, ürünlerini pazarlayabilecekleri doğru satış noktalarını bulmaları gerekiyor.

İ.B. : Türkiye’de kendi  markasını yaratmak sizce zor mu? Ya da artık daha mı kolay? Bir çok genç tasarımcı var.  Aynı zamanda genç tasarımcıların tasarımlarını barındıran karma butikler açılıyor. Bir tasarımcı için deneyimlemesi  gereken bir süreç var mıdır?
D.K. : Aslında her tasarımcının kendine özgü yaşaması gereken süreçler var. Genel süreçlere bakacak olursak da, tüm röportajı okumaları yeterli JJ

İ.B. : Kesinlikle!J  Bence çoğu tasarımcıya ya da kendi markasını yaratmak isteyen bir çok kişiye ışık tutacak çok önemli bilgiler verdiniz.
Bu arada bildiğiniz gibi dört büyük moda şehrinde (New York- Londra- Milano- Paris) düzenlenen moda haftaları daha yeni bitti. Sizce İstanbul’un bu dört moda şehrinin beşinci ayağı olması için neler gerekir? Sizce ileride bir gün bu gerçekleşir mi?
D.K. : Hazır giyim sektörü ilk defa kendi ülkesinde, kendini anlatmak için bir platforma sahip oldu. Var olmanın bir parçası da kendini gösterebilmekle ilgili. Bu sektörde yer alan tüm tasarımcılar ve markalar, modanın içinde yer aldıklarını, tasarım gücüne sahip olduklarını ilk defa bu organizasyonda gerçek anlamda gösterebildiler. Daha doğrusu Türk modasını tanımlayabildik diyebiliriz. Diğer bir önemi ise, uluslararası platformlarda, gerek basın gerekse sektörel olarak ülkede yer alan sektörde ki herkes kendini ifade edebildi. Bu çok önemlidir, çünkü yıllardır varolan ve başarılı olan hazır giyim sektörü şu anda tek bir çatı altında, organizasyonel anlamda en doğru şekilde ilerliyor. Dolayısıyla, bir gün İstanbul'un da beşinci moda şehri olacağına inanıyorum.

İ.B. : Açıkçası bu sektörde farklı bir konumda da olsa yer almaktan inanılmaz büyük bir keyif alan biri olarak benim de inancım ve isteğim bu doğrultuda. O zaman kısaca sıcağı sıcağına yeni biten İstanbul Fashion Week’ten bahsedelim. Sizce IFW’in yurtdışında yansımaları oluyor mu?
D.K. : IFW'in ilk günkü organizasyonuyla şimdi ki organizasyonu arasında çok büyük farklar var. İlk önce isminden bile başlayabilirz eğer bu farklılıkları saymak da gerekirse. Ulusal ve yabancı basın anlamında çok ciddi bir farkındalığa sahip artık. Türkiye'de yer alan modanın  ve onun kapsadığı tasarımcıları ve markaları daha doğru bir şekilde temsil edebildiğini düşünüyorum. Her geçen yıl, mesajlarını daha net ve doğru bir şekilde veriyor. Uluslararası moda takvimine girmiş olması da bizim için çok önemli. Artık yurtdışı ve yurtiçinde moda sektöründe olan herkes tarafından takip ediliyor. Organizasyon anlamında olan eksikliklerinden her sene ders alarak ve daha doğruya ilerleyerek devam ediyor. Bence bu müthiş bir başarı.

İ.B. : IFW’teki defilenize geçecek olursak, koleksiyonu nasıl tanımlarsınız? Koleksiyonda vurgulamak istediğiniz detaylar neler?
D.K. : “Code Of Life/Yaşamın Şifresi” adlı defilemde, ölümden doğuma süregelen ters bir yolculuğa çıkıyorum aslında; yaşamın özü DNA’dan yola çıkarak tasarladığım takılarımı sergiliyorum. Ölümü irdeleyip, ölümden sonrasına yaşamın şifreleri DNA’lar aracılığıyla yanıt arıyorum diyebiliriz. Sondan başa doğru ilerleyen “tersten defile”mde; varlığı ve ölümü anlamak için bu şifreleri çözmeye odaklanıyorum. Yok oluş ve varoluşa dair soruların, DNA’larda saklı yanıtlarını bulmak için ölümden doğuma süregelen ters bir yolculuğa çıkıyorum ve yolculuğun sonunda, yaşamın şifrelerinin tüm gizemlerine hakim olarak yeniden diriliyor ve “Size anlatmak için geri döndüm.” diyorum.







İ.B. : Defilenizi izlerken gerçekten bu temayı aldık, bu doğrultuda hazırlanan kareografi ile bizleri büyülediniz. Peki bu koleksiyonun hikayesi var mı? İzlerken bize vermek istediğiniz o his neydi?
D.K. : DNA'lardan ve genetik kodlardan yola çıkarak tasarladım tüm takıları. Tüm sarmalları ve geometrik şekilleri kullandım. Kolye, küpe, bileklik ve yüzük olarak ürünler modern bir tarza sahip. Takıların hepsinde Swarovski taşlar kullanıldı. Özellikle Swarovski'nin yeni ürettiği pırlanta görünümüne ve kesimine sahip özel ve daha önce hiç kullanılmamış taşlar kullanıldı. Taşlar DNA'yı anlatmak için kullanılan renklerden seçildi. Daha çok kırmızı, beyaz, siyah, sarı ve mor renkler hakim. Koleksiyonun kendi içinde çok değişik bir feminenliği ve mesafesi var. En çok sevdiğim tarafı da bu. Yaşamın şifreleri aslında DNA'lar olduğu için, tasarımlarımda bunlardan esinlendim. Yansımaları bu şekilde bakarsanız, çok rahat görebilirsiniz.





İ.B. : Koleksiyonu bitirdiğiniz anda yeni bir heyecan, yeni tasarımlar yapma duygusu oluyor mu? Bizler yepyeni koleksiyonu seyrettiğimiz an sizin bütün odak noktanız bir diğer koleksiyon muydu? Yoksa anı yaşayıp keyfini çıkardıktan sonra mı bir diğerine geçiyorsunuz?
D.K. : Siz yepyeni koleksiyonu seyrettiğiniz an, ben bir diğerine geçiyorum J… Şimdi ki koleksiyonun keyfine varıyorum, sonuna dek yaşıyorum ama biz tasarımcıları hep yeni heyecanlar diri tutar. Yeni adrenalin arayışları, bizi bir sonrakine götürüyor..

İ.B. : Bu biraz bizlere haksızlık olmuyor mu!?J  Bu keyifli sohbeti sonlandırırken son olarak ileride yapmayı hedeflediğiniz projeleriniz var mı, varsa neler? Kısaca onlardan bahsedebilir misiniz?
D.K. : DKaprol markası olarak, tüm Türkiye 'e ulaşabilmek için, www.dkaprol.com sitemizden satışa başlıyoruz. İnternet satışı bizim için çok önemli, çok değer veriyoruz. Bizim ürünlerimizi almak isteyenler bu siteyi ziyaret edebilirler, hatta bize ulaşmak isterlerse, bu siteden de ulaşabilirler. Şu anda birkaç farklı proje üzerinde de çalışıyoruz. İleride daha değişik sürprizlerimiz olacak. Özellikle de bu sene perakende de büyümek için yatırımlar yapıyor olacağız.

İ.B. : Bu samimi röportaj için çok teşekkür ediyorum, yeni projelerinizle tekrar birarada olmayı
diliyorum.








Hiç yorum yok:

Yorum Gönder